Opplæringskontor
Et opplæringskontor er en organisasjon som vanligvis eies av medlemsbedrifter. Når en bedrift velger å bli en opplæringsbedrift, kan de velge å være medlem av et opplæringskontor eller operere som en selvstendig enhet. Opplæringskontorene har som mål å øke kompetansen og kvaliteten i bedriftene, samt å sikre tilstrekkelig kvalifiserte arbeidstakere i bransjen. De tilbyr opplæring til lærlinger og hjelper med å formidle læreplasser til ungdom som ønsker en yrkesfaglig utdanning.
Opplæringskontorenes oppgaver:
- Rekruttere lærlinger
- Skrive lærekontrakter
- Være juridisk ansvarlig gjennom læretiden
- Sørge for lærlingens dokumentasjonsverktøy og sikre bruk av dette
- Påse at læreplanen følges
- Etterse at virksomheten og lærlingen følger fastsatte mål og retningslinjer
- Melde lærlingen opp til fagprøve
- Omplassere lærlingen ved behov
- Tilby kurs til faglig leder og følge opp faglig leder og instruktør
- Være støttespiller for lærling og virksomhet i saker rundt fagopplæringen
- Bistå ved intern fagopplæring av voksne
- Markedsføre yrket og bransjen for å sikre ny rekruttering til faget
- Ha kontakt med fylkeskommunen og andre relevante instanser
Det finnes to hovedorganisasjoner for opplæringskontorer:
- Sotin, som er den største i Norge med 15 opplæringskontorer. Les mer om Sotin her.
- TL Norge, som har 5 opplæringskontorer. Les mer om TL Norge her.
Opplæringsbedrifter
Det finnes omtrent 950 godkjente opplæringsbedrifter i Norge for de som ønsker å bli lærlinger som yrkessjåfører. For å finne en bedrift i ditt område, kan du kontakte ditt lokale opplæringskontor eller klikke her for en full oversikt over alle opplæringsbedriftene i ditt område.